Loading...
Recensies 2019

Heerlijke stem Ash Ludd bevalt bijzonder in H-tuin 

GRONINGEN – Ash Ludd heeft vele muzikale gedaantes. De Brit die geboren is op één van de Britse kanaaleilanden, is als zichzelf één van de jonge talenten in de Anarcho Folk scene, als Ash Victim bekent in de Punk, maar je kunt hem ook terug vinden in bands als het duo Dishlicker en de formatie All In Vain. Gemeenschappelijke factoren zijn daarbij het gedreven banjospel en de prachtige indringende zang van Ash Ludd. Op dit moment heeft hij samen met collega folkzanger Dan Kemp een toer door Nederland, waarbij het eerste adres was Theater De Kapel in Groningen, waar het optreden vanwege het zonnige weer was verplaatst naar het podium in de H-Tuin. Voor deze toer had Ash Ludd met zijn compagnon terug gegrepen op folkliedjes uit vervlogen tijden. De folkmuziek is zeer betrokken en altijd al een manier geweest om ongenoegen te uiten of misstanden aan de kaak te stellen. Vaak blijkt dan dan liedjes van toen ook nu hun relevantie niet hebben verloren, ondanks veranderende tijden, want het gaat toen en nu nog steeds over uitsluiting, minderbedeelden en hebzucht. Met begeleiding van Kemp op gitaar of viool ving Ludd aan met ‘World Turned Upside Down’, een hommage aan de Britse protestzanger Leon Rosselson. Een mooie vlotte song, waarin de muzikale samenwerking tussen beide uitstekend was, maar de prachtige zang van beide toch te maken had met een gebrek aan oefening. Met ‘Wagoners Lad’ kreeg dat een fijn en rustig vervolg. Beide muzikanten speelden in het verleden vaak samen, maar wonen nu op een afstand die regelmatig oefenen onmogelijk maakt en dat liet zich horen in de samenzang. Echter prachtige liedjes volgden, met vooral de zang van Ludd als uitblinker. Een heerlijke stem met wat heesheid en rauwheid die intens en gedreven zijn liedjes brengt. Voeg daarbij een banjo in vorm en mooie songs als Arthur McBride of het prachtige ‘Eastern Tree’. Ash Ludd had veel te bieden, maar een echte verhalen verteller is hij niet. Soms schoot Kemp hem daarbij te hulp, voor bijvoorbeeld het lied ‘Tuppence on the Rope’. Dat lied vertelt het verhaal van daklozen die voor een nacht slaap zich konden melden bij hostels. De wet liet het echter niet toe dat iemand meer dan één nacht achter elkaar in deze voorziening sliep waardoor een constante stroom van daklozen door het land trok in de hoop in het volgende hostel toch weer een plek te veroveren. Was dat niet het geval dan kon je terecht in meer commerciële onderkomens waar het bed bestond uit een gespannen touw waar je half hangende gezeten op een kruk kon slapen. Het wekken was in alle vroegte het losknopen van het touw en het verzoek op te krassen. Met dit prachtige indrukwekkende lied besloot Ash Ludd zijn concert. Mooie nummer, waarvan er nog best een paar meer hadden mogen klinken met die prachtige zangstem.