Loading...
EurosonicInterviews 2023

Eydís Evensen: “Ik kan in de lucht voelen hoe het publiek mijn muziek ervaart”

BlöNDUóS – Het was een magisch concert. In wat voorheen het popcentrum van Leeuwarden was, De Romein in de fraaie Westerkerk in Leeuwarden. De kerkbankjes zaten stampvol tijdens Explore the North voor een optreden van de IJslandse Eydís Evensen. Ze keert terug in een Nederlandse kerk voor Eurosonic. ESNS vermeldt over deze IJslandse die op het snijvlak tussen klassiek en ambiënt staat: “Eydís Evensen komt uit het afgelegen, Noord-IJslandse stadje Blönduós, waar ze, terwijl buiten de stormen raasden, opgroeide luisterend naar alles van Tsjaikovski tot Led Zeppelin. The Line Of Best Fit bestempelde haar tot een van hun ‘Artists On The Rise 2021’ en in navolging van debuutalbum ‘Bylur’ (april 2021) speelde ze op ARTE Concert Festival in Parijs en verkocht haar eerste headlineshow in de Londense Royal Albert Hall uit.” Haar showcase met “post-classisistisch composities die bijna nostalgisch aandoen, vol verlangen, plezier en escapisme. Als een levendig verslag van de stilte en de rust van de donkere avonden, waarop ze haar muziek componeerde. Laat je meevoeren naar een winters IJsland door de magische verstilling in haar pianospel”, aldus Explore the North, is op 18 januari in de A-kerk in de stad, maar eerst gooien we een lijntje uit naar IJsland om meer over Eydís Evensen te weten te komen.

Halldóra Bjarnardóttir was met 108 jaar de oudste vrouw ooit in IJsland. Ze stelde tijdens haar leven een flink deel van de collectie van het Textielmuseum in Blönduós samen. María Ólafsdóttir komt er vandaan. De zangeres vertegenwoordigde haar land in 2015 op het Eurovisie songfestival. Eydís Evensen haar wiegje stond ook in het kleine dorpje, dat dus een aantal opmerkelijke vrouwen heeft voortgebracht die vanuit het gehucht de vleugels wisten uit te spreiden, dat bloot gesteld aan de Arctische winden schuilt op de Noord-kust van IJsland. De Blandaá bereikt er de zee en het dorp is gesitueerd aan beide kanten van de rivier, maar het is er niet eenvoudig om per schip te komen. De belangrijkste levensader van het dorp is de snelweg en wie de trip maakt wordt beloond met prachtige natuur. “Blönduós was een magische plek in termen van landschap en vrijheid toen ik daar woonde,” gaat Eydís Evensen terug naar haar jeugdjaren en die kleine plaats die langzaam steeds minder inwoners kent. “Ik voelde me enorm geïnspireerd door de landschappen en weersomstandigheden. We hadden uitzicht op de westelijke fjorden, de Hornstrandir, vanuit ons keukenraam, wat een grote indruk op me maakte.” Het is ook de plek waar deze pianiste haar eerste muzikale avonturen beleefde. “Ik ben beïnvloed door meerdere verschillende muzikale genres sinds ik het mezelf kan herinneren. Ik ben opgegroeid in een huis waar muziek ons ​​constant omringde; van dat mijn ouders die muziek speelden op het huisluidsprekersysteem, en ook van al mijn vier oudere broers en zussen die allemaal verschillende muziekinstrumenten beoefenden. Persoonlijk heeft muziek altijd gevoeld als deze buitenaardse poëtische magie waar ik me sindsdien toe aangetrokken voel.” Die aantrekkingskracht vertaalde zich in een voorliefde voor de piano. Al jong ging Evensen op les. “Ik denk dat ik zou kunnen zeggen dat de piano mij heeft gekozen, aangezien ik blijkbaar noten op de piano begon te spelen zodra ik als kind kon staan. Ik had altijd van klassieke muziek gehouden en mijn meest memorabele moment was van een koude winteravond in mijn geboorteplaats in het noorden van IJsland, ik moet ongeveer 2 of 3 jaar oud zijn geweest, en mijn moeder had net Tsjaikovski’s Zwanenmeer opgezet, en ik herinner me dat ik verliefd werd op klassieke muziek.”

Eydís Evensen zwijgt even. In gedachten gaat ze terug naar dat dorpje dat de Arctische stormen trotseert. “Ik begon met componeren toen ik zeven jaar oud was en ben sindsdien blijven componeren”, hervat ze haar betoog. “Mijn muzikale composities zijn vrij persoonlijk; ze zijn geïnspireerd door verschillende levenservaringen en emoties gedurende mijn hele leven. Ik had het geluk dat ik de wereld kon verkennen tussen mijn 19e en 26e, terwijl ik muzikale inspiratie voelde van veel verschillende culturele hubs in steden over de hele wereld, waarvan je zou kunnen zeggen dat het heeft bijgedragen aan het vormgeven van wie ik ben als persoon en daarom weerspiegelt die ervaringen in mijn muziek.” Ze gaat nu, volledig voor haar muzikale loopbaan. “Ik realiseerde me dat ik echt in de muziekindustrie kon werken toen ik begon te werken met mijn management, KXKN Management; er begonnen zich meerdere verschillende carrièremogelijkheden voor te doen en ik begon dit immense gevoel van hoop te voelen, dingen waarvan ik nooit had durven dromen dat ze me konden overkomen, begonnen te gebeuren.”

Een pianiste is Eydís Evensen die zich zowel door de klassieke wereld, als door de pop laat inspireren. Het zijn, voor het gevoel wellicht, heel verschillende werelden. “Ik zou zeggen dat er tussen de meeste muziekgenres muren zijn en nog steeds worden neergehaald, wat volgens mij een gezonde overgang is.” Dan kijken we hoe die overgang zich vertaalt in haar composities. “Mijn inspiratie komt vooral van binnenuit. De ideale manier voor mij om te componeren is wanneer het gewoon vanzelf gaat en alle controle over mezelf begint te nemen; terwijl ik gehypnotiseerd raak door dat moment van emoties en dat gevoel probeer te vertalen in muziek. Soms word ik ook getroffen door melodieën die ik maar niet uit mijn hoofd krijg en daarom moet ik ze ofwel opschrijven of eromheen improviseren op de piano om me op de een of andere manier weer op mijn gemak te voelen.” Als die muziek van binnenuit komt, is het dan ook nodig om meer over haarzelf te weten, informeren we. “Ik denk dat je zou kunnen zeggen dat ik niet het gevoel heb dat je echt iets over mij moet weten”, antwoord ze bedachtzaam, “terwijl ik graag zou willen dat elke luisteraar naar mijn muziek kan luisteren en zijn eigen perspectief op mij kan zien, wat dat perspectief ook mag zijn. uiteindelijk.”

Wie niet bij Explore the North is geweest of de kans heeft haar showcase tijdens ESNS te zien, kan altijd nog haar album ‘Bylur’, wat vertaalt als sneeuwstorm, op de draaitafel leggen. “Mijn doel met Bylur was in de eerste plaats om mijn muziek met de rest van de wereld te kunnen delen”, verhaalt ze enthousiast, “ik had nog nooit iets uitgebracht en was zo dankbaar dat ik dat voor het eerst kon doen. 2023 zit vol spannende plannen en evenementen, die ik niet kan wachten om ze met de wereld te delen zodra het mogelijk is.” Dat duiken we in de optredens die ze geeft als aanloop naar ESNS en terug blik op Explore the North. “Ik vind het leuk om tijdens optredens zo goed mogelijk een specifieke sfeer te kunnen creëren; om het publiek mee te kunnen nemen op reis met mezelf en de andere muzikanten op het podium. Ik kan persoonlijk in de lucht voelen hoe het publiek mijn muziek ervaart en dat verwarmt echt mijn hart. Afgelopen herfst had ik een geweldig optreden in Nederland op het ‘Explore the North’ festival in Leeuwarden en ik voelde dat het Nederlandse publiek erg respectvol was en leek te genieten van die muzikale reis.”

Uiteraard sluiten we af met haar verwachtingen en plannen voor Groningen. “Ik heb persoonlijk eerlijk gezegd geen specifieke agenda’s of zakelijke doelen tijdens Eurosonic, aangezien ik het geluk heb een heel team om me heen te hebben dat helpt bij dergelijke zaken. Mijn uiteindelijke doel voor Eurosonic is om op dat moment zo goed mogelijk te presteren en te genieten van de hele ervaring. Je kunt een eerlijk optreden verwachten op Eurosonic, en hopelijk een kans voor het publiek om te reflecteren op persoonlijke ervaringen tijdens hun muzikale reis.” In de A-Kerk, wederom een kerk dus, zal Eydís Evensen haar Eurosonic/ Noorderslag showcase spelen op 18 januari.