Loading...
Interviews 2016

Elma Plaisier: “Liedjes schrijven is een intens proces bij Half Way Station”

Foto: Ruben Hamelink

GRONINGEN – “Expect some electrifying of the soul!” Het is duidelijk Elma Plaisier van Half Way Station kijkt uit naar het optreden van de Rotterdamse formatie in Groningen. Half Way Station staat op woensdag 13 januari op het jubilerende Altersonic in de Drie Gezusters in Groningen in het omringende programma van Eurosonic / Noorderslag. De organisatie adverteert Half Way Station als ‘groezelige fuzzgitaren, psychedelische synth-drones en dromerige zang. Hypnotiserende bluesrock en donkere folk. Het album ‘Dodo’ is recent verschenen en deze maand verschijnt het ook nog op vinyl. Een mooie gelegenheid voor Europa om met Half Way Station kennis te maken.

“Muziek is de taal die ik het beste begrijp”, legt Elma Plaisier thuis in Rotterdam uit. “Ik kon nooit zo veel met woorden, maar met muziek merkte ik dat ik mensen kon laten voelen wat ik bedoel. Op een bepaald moment vond ik het tijd om daarvoor eens de handen uit de mouwen te steken. Genoeg rondgedwaald: Ik wist wat ik moest doen om het naar mijn zin te krijgen. Het muziekmaken werd toen ik klein was niet zozeer gestimuleerd, in de zin dat ik naar een muziekopleiding werd gestuurd of iets dergelijks. Mijn ouders zeiden wel altijd dat ze het mooi vonden als ik zong. Ik vond het ergens jammer dat ik geen opleiding heb gedaan, maar aan de andere kant ontdek ik nu eigenlijk alles on the road wat ik nodig heb, samen met de muzikanten van Half Way Station. Die weg is wel veel spannender! We schrijven de liedjes met elkaar, vijf muzikanten. Onze albums zijn de documentaties van ons creatieve proces, dat bij ons altijd in beweging is. Dat is steeds weer een intens proces. We hebben nu twee albums gemaakt en ik merk dat het wel steeds makkelijker wordt, omdat we elkaar steeds beter kennen. Ik vind het gaaf dat we de nummers met z’n allen schrijven. We zoeken dan misschien nu nog naar welke weg we precies gaan nemen, maar de commitment aan Half Way Station en het vertrouwen in elkaar is voor ons allemaal tegelijkertijd de grootste inspiratiebron. Voor zowel de muziek als voor de teksten.”

Half Way Station begon ooit als klein acoustisch bandje, maar is in de loop der tijd naar een festivalwaardige act gegroeid. Het gevolg van een natuurlijke ontwikkeling in de loop der tijd. Rikke Korswagen en Elma Plaisier stonden aan de basis en allengs groeide de sound en de mogelijkheden van de uitdijende band doordat Mink Steekelenburg, Bart Hoogvliet en Martijn Eikenhout zich bij het gezelschap voegden. “Alle muzikanten in Half Way Station willen het beste uit elkaar naar boven halen en natuurlijk willen we samen gewoon bangen op een festival! Eerst willen we echter bepalen wat willen we vertellen en hoe gaat het klinken? Rikke was begonnen met liedjes te maken en ik ontmoette hem bij een optreden van hem. Ik besloot me bij hem aan te sluiten. We waren maar met z’n tweëen en speelden alles wat we konden: gitaar, banjo, accordeon en een een zelfgemaakte washtubbass. We speelden in cafés en op straat en blijkbaar maakte onze muziek wat los bij een aantal mensen. Al snel haakten er muzikanten bij ons aan en werd de spark een flink vuurtje. Onze pianist Mink stond bijvoorbeeld gefixeerd in ons publiek tijdens een van onze optredens, drummer Bart is op onze mat gelegd door een goede vriend. Het eerste liedje dat ik schreef voor Half Way Station is het nummer Monsters. Het is een oproep aan de dolende dromer. Inmiddels zitten we met z’n vijven in de kajuit van dit schuitje en reizen er al een heleboel mensen mee op ons schip. Grappig is dat niet alleen de muzikanten, maar ook veel instrumenten in onze band, aan ons zijn gegeven door vrienden. Toen we twee gave synths kregen, was het ‘aan’ en waren we klaar om een set te maken, die goed zou werken op de grotere podia en festivals. Zo rollen we lekker verder en met een stijgende lijn in het succes moet ik zeggen.”

Het nieuwe album ‘Dodo’ kwam eind vorig jaar al op Cd en digitaal uit. Deze maand verschijnt het album ook nog op vinyl. “Ik denk dat de muziek op Dodo gemaakt is voor een grote zaal”, beschrijft Elma Plaisier. “We speelden vorig jaar op Motel Mozaïque en Metropolis Festival en daar viel voor ons publiek de muziek echt op z’n plek. Dat bewijst vind ik dat we ons doel met dit album hebben kunnen bereiken. De volgende stap is op méér podia staan! We willen op reis met onze muziek! Op 31 januari releasen we Dodo op vinyl. We vieren het feest in de bovenzaal van Paradiso. Het album is officieel op cd en digitaal door onszelf uitgebracht op 10 oktober 2015. We vierden het feest toen in onze eigen stad, in poppodium Rotown. In de aanloop naar deze releaseparty ontstond er een spontane samenwerking met met rapper Unorthadox bekend van Redrum Squad en Kyteman’s HipHop Orchestra . Sinds dat het album uit is, zijn we natuurlijk ook al weer on the move: er staan zeker een aantal nieuwe verrassingen te wachten voor het publiek op de 31e in Paradiso!”

Op reis met de muziek ging Half Way Station in ieder geval voor het opnemen van het nieuwe album. Veel bands kiezen voor Amerika, Duitsland of gewoon in Nederland. Half Way Station reisde af naar Frankrijk. “Er zijn veel mensen erg betrokken bij onze band. Maurice Vogt, sinds ons eerste album ‘Moonshine’ onze mixing engineer, is er daar één van. Hij woont en werkt in Parijs. Toen Rikke, onze gitarist, manager en producer, hem leerde kennen, werkte hij als engineer bij Studio de la Seine, de grootste studio’s van Europa, gevestigd in Parijs. Heel grote artiesten werken in deze studio’s, zeg maar kaliber Kanye West en Missy Elliot. Wij hadden net de opnames gemaakt voor ons album ‘Moonshine’ en waren op zoek naar een mixing-engineer met wie we echt een match zouden maken. Je weet wel: precies dat beide partijen er iets aan hebben om het project te doen. Maurice was onze man, dat was vanaf dat moment meteen duidelijk. We hebben het album Dodo opgenomen in Domaine Le Vallon, een landgoed in de Provence, Zuid-Frankrijk. Maurice kreeg de mogelijkheid om het huis op dit landgoed, een Middeleeuwse bastille, te gebruiken als studio. Hij koos ons om daar ons album op te nemen. We namen in 10 dagen alle liedjes op en kozen voor het album de titel ‘Dodo’. Dat ging heel intuïtief en we maakten alles samen in het huis. We vroegen daarbij veel van onszelf en van elkaar en dat vroeg om veel vertrouwen in elkaar. Wij zien onze albums als ‘momentopnames’. Het is een vastleggen van de staat waarop de band op dat moment verkeerd. We hebben het huis de sound laten bepalen van dit album. Rikke en Maurice hebben bijvoorbeeld de natuurlijke reverbs van de kamers en trappenhuizen gevangen met onze microfoons. Het project resulteerde voor Half Way Station in het album ‘Dodo’; voor Maurice resulteerde het project in de opbouw van zijn eigen studio in Parijs: Motif Music. We hebben een korte documentaire over de opnames die terug zijn te vinden op Youtube.”

Als je reist, moet je ook een uitvalsbasis hebben. Voor Half Way Station is dat Rotterdam. “Rotterdam inspireert ons erg. Het is onze thuishaven, een echt ‘Half Way Station’. In de haven komen en gaan mensen. Mensen blijven vaak niet in Rotterdam, maar reizen door naar een bestemming overzee of verder het land in. De toeristen, die Nederland bezoeken, lopen er misschien een dagje wat zoekerig rond, maar gaan meestal naar het mooie Amsterdam of Delft. Het voelt als een plek buiten het blikveld en waar daardoor juist heel veel mogelijk is. Er zijn veel verborgen schatten in Rotterdam, die niet zomaar zichtbaar zijn. Ik vind dat het mooiste dat er is. Daarbij blijft Rotterdam nooit lang hetzelfde. De stad is in beweging en verandert steeds. Daardoor vind je steeds weer nieuwe plekken. Precies zo zijn wij ook met de band. Een maand geleden hebben we een nieuw waarschijnlijk ook tijdelijk thuis voor de band gevonden in Rotterdam. Het is een oud theater, waarin we kunnen repeteren en misschien krijgen we het ook voor elkaar om daar een een paar gave concerten te geven!” Het eerste gave concert is echter in Groningen op Altersonic.