Loading...
EurosonicRecensies 2023

ECHT! tovert met klanken

GRONINGEN – ECHT! heeft met vaart een naam voor zich opgebouwd. Het gezelschap uit Brussel maakte indruk met het debuutalbum ‘Inwane’ en ontsteeg daarmee de Belgische muziekscene. Diverse mooie festivals boekten de band al. Een festival met gerenomeerde namen als Rockit in Groningen inviteerde onze Zuiderburen al afgelopen najaar voor een bezoekje aan Groningen en voor Platosonic en een showcase op Eurosonic / Noorderslag komt de formatie gaarne nog eens over de Nederlandse -Belgische grens met als paspoort hun muziek. ECHT! stond al vroeg op de dag geprogrammeerd op Platosonic en voegden zich bij de vele formaties, soms voorbestemd voor roem, anderen voor een snelle vergetelheid, die de trappen van Plato bestegen. ECHT! lijkt op weg een vaste waarde te worden in de Europese Jazz en Futuristische scene met hun klanken. De band, met een Nederlandse naam, maar bestaande uit een internationaal gezelschap, heeft zich vernoemd naar het eveneens Brusselse woord voor oprecht en echt of waar. Een steekje onderwater naar de computer muziek, want de klanken die ECHT! te voorschijn toverde zijn met echte instrumenten, hoewel electro zeker een bron van inspiratie is. De formatie bestaat uit de Italiaanse bassist Federico Pecoraro, Dorian Dumont op keyboard komt uit Frankrijk en uit Wallonië stammen drummer Martin Méreau en gitarist Florent Jeunieaux. Ze lieten voor het eerst van zich horen met de EP ‘Douf’ uit 2019 en dat werd in 2021 een vervolg gegeven met de met gejuich ontvangen langspeler ‘Inwane’. Hun stijl kan het beste worden omschreven als jazz-fusion of jazz-funk, want de jazz wordt gecombineerd met hip-hop, psychedelic groove, en Trap, terwijl ook de oudere funk een belangrijke inspiratie bron is voor het viertal. Het gezelschap opende de Platosonic show met ‘Permanent’. Een nummer dat fijn aanzwelt en zich rustig ontvouwde, warbij het experimentele karakter van de band goed naar voren kwam. De basis wordt gelegd door het spel van de bas, drums en gitaar, waarover de keyboard dan de lead rol op zich neemt. Aansprekende beats kleuren het spel en of-beat ritmes zetten je op het verkeerde been. Vette grooven en plotwendingen maken dat je geen seconde wilt missen. Peper in dit nummer kwam dan nog van het felle drumspel van Martin Méreau dat net voor een pitje in het recept zorgde en het tempo mooi reguleerde. Een nummer dat ook de tijd kreeg om zich te ontwikkelen. Dorian Dumont zorgde voor rustige aankondigingen en zweeft boven de sound met zijn keyboard. Na de opening ging het verder met ‘Charlier’. Alle gespeelde nummers deze dag waren terug te vinden op ‘Inwane’. ‘Charlier’ kondigde zich aan met zwaardere tonen en bleek een prachtig stuk waarin vooral ook het bas spel van Federico Pecoraro kon bekoren. Aaneengesloten werd met ‘Dunes’ wat naadloos overging in ‘Champi’. Dat opende met aanvankelijk korte vervreemdende tonen en kende een mooie opbouw voor het overvloeide in ‘Champi’ wat rustiger was, maar robuuster eindigde. Erg mooi in de muziek van ECHT! is het vertellen van verhalen zonder tekst. Met de muziek worden doorlopend emoties uitgedrukt en neemt dit Brusselse gezelschap je mee op hun reis, maar met een grotere vrijheid om ook je eigen verhaal hier in te zoeken. Twee keer in een paar maanden stond ECHT! nu in Groningen en het zou niet verbazen als ze snel weer in de stad op een podium staan, want de beklijvende muziek van deze Brusselaars pakt je en spreekt je aan.