Loading...
Recensies 2019

Donna Blue is loom voorspel op een zwoele Franse avond

LEEUWARDEN – De rijke muzikale traditie van Franse hijgchansons en Amerikaanse slijpers, dat is de vijver waarin Donna Blue vist voor inspiratie. Het duo Danique van Kesteren en Bart van Dalen met begeleiders lieten tijdens hun optreden bij podium Grauwe Kat op Welcome to the Village in deze sauna de temperatuur nog een paar graden stijgen. Al met de opening, ‘Holiday’ en ‘Billy’ in een al dan niet bewuste ode aan één van de beste zangeressen van de 20ste eeuw, was het duidelijk wat te verwachten. Lome nummers die als een traag voorspel op een warme Franse avond beloften deden op wat komen zou. Her en der in de zaal spetterde het en wisselden festivalgangers verliefde blikken uit. Op het podium knetterde dat niet minder tussen zangeres en gitarist. Met ‘Une Deux Trois’, mooi en fris, werd een duidelijk verwijzing gegeven aan de Franse invloeden in deze chanson, om daarna lekker traag door te meanderen met ‘Get Away’. Donna Blue liet zich voor het eerst echt landelijk gelden vorig jaar tijdens de Popronde. Nu is een succesvolle Popronde nog geen garantie voor succes, maar met de opmerkelijke, maar slimme muzikale keuzen heeft de band een geheel eigen plek verworven. Op een uitstekende manier worden die invloeden omgezet in iets wat origineel is en erg aansprekend. In Danique van Kesteren, ook bekend van de alternative indie folkband Postcards From Mars waar ze ook met Bart van Dalen werkt, heeft de band een uitstekende zangeres, wiens stem geluid soms heerlijk een eigen weg zoekt op een prettige wijze, maar die nog wel wat meer consistentie mag hebben. In haar podium présence heeft de zangeres duidelijk wel stappen gezet en ze speelt haar rol als frontvrouw prima. Prachtig is het retro Amerikaanse ‘Arlene’s’. Lekker, zoals de nostalgie hier voelbaar is in de sultry Indie Pop van Donna Blue. In een goede setopbouw blijft het niet alleen bij het trage lome. Nu en dan schiet de band even in een hogere versnelling, zoals voor ‘Better Day’s’. Toch blijft de band de tijd en zorgvuldigheid nemen en is in totaal een stuk expressiever en minder verlegen dan een jaar geleden. Het gezelschap voelt zich duidelijk beter thuis op het podium en in de omgang met het publiek. Een sensueel en hopeloos verliefd stel wordt gecomplimenteerd met hun ‘moves’, die de frontman en vrouw zelf ook in huis hebben, zoals blijkt in ‘Summer Wine’. In deze cover, een duet vreten beide elkaar bijna op. Vaak werkt dat totaal niet een stel dat dermate verliefd op het podium staat, maar bij Donna Blue zit de balans er uitstekend in en wordt het nooit te klef. Prachtig gaat het verder in ‘FOOL’ om dan uiteindelijk te eindigen met erg mooie en bijzonder aanstekelijke ‘Sunset BLVD’. Donna Blue heeft behoorlijke progressie gemaakt en past bij uitstek op een lekker warm zomers festival als Welcome to the Village.