Loading...
Recensies 2021

Dési Ducrot weet je door het scherm te bereiken

ANDEREN – Piloten klagen er ook over deze Corona pandemie tijd. Wat voorheen vanzelfsprekend was, is nu even minder normaal. In Nijend24 in Anderen trad Dési Ducrot op en dat was de eerste keer dat de Amsterdamse Americana vertolkster na een geruime tijd weer een podium betrad. Waar als een piloot zich toch afvraagt, waar was dat knopje toch weer voor, het verstrekkende gevolgen kan hebben is dat bij een artiest misschien niet zo ingrijpend. Dési Ducrot was vooral in het begin merkbaar nerveus, overcompenseerde soms even in de zang dat ze voor een lege zaal stond en had in het openingsnummer nog niet helemaal de afstemming met Diederik van den Brandt, alias singersongwriter Aidan & The Wild. Dat werd gelukkig heel snel tijdens deze digitale 1,5 Meter sessies weer vertrouwd. Binnen een paar liedjes was het ongemak verdwenen en de balans gevonden. Dési Ducrot was op basis van haar Popronde deelname en haar fantastische album ‘In Too Deep’ aangeraden bij Nijend24. Een advies dat graag ter harte werd genomen en in een eerste kennismaking en hopelijk niet de laatste tussen beide resulteerde. De onwennigheid zat vooral in ‘Atlas’, het openingsnummer, maar in het zeer fraaie ‘Strong Hearted Woman’ kwam het duo al veel meer tot zijn recht. Het digitale karakter van het optreden vatte Ducrot steeds beter en ging daar meer en meer in op, alsof het publiek lijfelijk aanwezig was. Dit nummer is een verwijzing naar de Waylon Jenings en Willie Nelson song ‘Good Hearted Woman’ en daardoor geïnspireerd. Een nummer waarin ook haar zang steeds beter en beter op zijn plek viel. ‘Yellow Fingers’ is één van de hoogtepunten van haar eerste album en stond ook heel terecht in Anderen op de setlist en kreeg ook nu een prachtige gedreven uitvoering. De Gillian Welch cover ‘Everything is Free’ over muziek downloaden en de impact op de economische kant van deze naast creatieve uiting, ook bedrijfstak. Een welgekozen nummer, dat goed past bij het werk van Dési Ducrot en waar haar haar stem ook mooi in past. Ducrot heeft naast co-writes ook een aantal covers opgenomen de laatste corona maanden. Daarnaast is er voor dit jaar een nieuw album aangekondigd van deze zangeres en als deze van het zelfde niveau is, of zelfs beter, dan haar debuut, dan is dat een album om naar uit te kijken. Het emotionele en erg mooie ‘Wake Up’ zal daar niet op staan, want dat stond al op haar debuutalbum. Shakey Graves werd geëerd met een cover in de vorm van ‘Tomorow’, met sterk spel van Diederik van den Brandt, die als Aidan & The Wild ook een nieuw album in de pen heeft voor dit jaar. Wederom een goed gekozen nummer op gitaar, dat in de gebrachte versie mooi in haar oeuvre past. Ducrot heeft een sterke stem, die krachtig uit de hoek kan komen, maar vooral ook een stem waarin ze de emoties prachtig op kan laten doorklinken, helemaal als ze ongekunsteld in haar songs opgaat. Wel op het nieuwe album komt ‘Postcards’. Met een mooi verhaal, zoals heel ongedwongen alle songs aan één werden gepraat, met ook inhoudelijke informatie over het nummer, wat hielp om de digitale brug over te steken. ‘Postcards, met pedalsteel, is een indrukwekkend rustig nummer over vriendschap en de vergeten kunst van het sturen van een ansichtkaart. Het bleek één van de hoogtepunten van dit optreden. Na ‘Hey, Wanna get Married’, normaal één van nummers waarbij Ducrot uitpakt met haar band, maar nu werd dit uptempo nummer wat kleiner gehouden. Het laatste nummer was ‘Little Fun’ een heerlijk melancholisch droef nummer over haarzelf. Op een toegift had ze niet gerekend, maar kwam er toch. Gelukkig maar ‘In Too Deep’was een mooie afsluiting van dit wat roestig begonnen optreden, wat al snel prachtig werd. Dési Ducrot, dat wil je ook van nabij weer meemaken, hopen dat ontwikkelingen daar ook snel weer ruimte voor geven. Tot die tijd is het uitkijken naar haar nieuwe album.