Desert Rock van Crook & The Bluff in Lola

GRONINGEN – Fijne degelijke psychedelische desert rock uit Utah in de Verenigde Staten. Wie dat zoekt zit goed bij Crook & The Bluff. Zanger Kirk Dath en drummer Darren Farnsworth zwierven een uur voor de show nog door de stad en werden gespot op het Gedemte Zuiderdiep in Groningen om nog even wat inspiratie op te doen voor de show, terwijl Christian Mills en Ryan Arnold hun voorbereiding deden door even de rust in Lola te pakken. Een indeling die ook op het podium terug kwam. De expressieve frontman en drummer die met zonnebrillen getooid de show maakten, terwijl visueel iets minder opvallend, en dat telde helemaal voor de net buiten de spotlichten staande bassist Christian Mills, maar muzikaal minstens zo belangrijke rest van de band. Ryan Arnold presenteerde zich hierbij als een uitstekende lead gitarist. De band opende gelijk uitstekend met ‘Desert Blues’en ‘Develish Deeds’. Op het podium duidelijk plezier en inzet. Er had nog wat meer moeite gestoken mogen worden in het betrekken van het publiek bij het optreden, maar in het geheel stond hier gewoon een goede degelijke band met muzikanten. De fijne donkere stem van Dath beviel evenals het gitaarwerk van Arnold die menig nummer kleurde met zijn invulling. ‘Oh Nell’, was een nummer vol met ingehouden kracht en dat maakte het mooi, want de spanning werd hierin fraai opgebouwd. Het nummer was zo ook een mooie opbouw naar ‘Tennessee Storm’ dat stormachtig begon, maar op het einde ook weer mooi ging liggen. Prachtig was even later ‘Do the WahWeep’, dat lekker psychedelisch uit de hoek kwam. Dat was toch sterkste kant van deze band. Lekker psychedelische ruimtelijke rock. Stevig maar met gevoelige momenten en zo nu en dan zelfs een ballad. Fraai werd naar het einde toegewerkt, waarbij alleen lof voor de inzet en het vakmanschap van deze formatie. Besloten werd met fraaie degelijke nummers als ‘BloodBlack’, ‘My Girl’ en de breakupsong ‘Honey’ als besluit. Wereldschokkend, dat niet, maar wel van hoog niveau en gewoon goed voor een avond vol muzikaal plezier. Heren uit Utah die weten wat ze doen, prima liedjes schrijven en deze rauw de wereld insturen.