Loading...
Recensies 2017

Daphne Messelink bewijst gelijk jury Nootuitgang

GRONINGEN – Het optreden op Noorderzon had de Amsterdamse Daphne Messelink te danken aan de jury van het festival USVA Nootuitgang. Tijdens het festival editie 2017 was er voor de winnaar een optreden op Podium Plataan tijdens Noorderzon in Groningen en die vette prijs won Messelink. De voormalig Groningse studente had de zomer doorgebracht bij de levensredders van de KNRM op Terschelling, maar bleek het zingen niet verleerd op de Wadden en bewees met haar optreden op Podium Plataan het gelijk van de jury. In het thema van de KNRM blijvende opende ze met ‘The Storm’. Geen stormachtig lied, maar een heel fraaie verzorgde opening, waarmee ze direct de diepte inging. Dat dan weer wel. Messelink heeft een heerlijke donkerte in haar stem. Als ze zingt dreigt er iets, er zit iets onheilspellends in haar zangstem. Dat geeft haar zang cachet. Geen vrolijke huppelliedjes, maar met haar zang trekt ze de aandacht. De zangeres begeleidt zichzelf op de piano met stekker, wat altijd een wat minder geluid geeft dan een echte piano, maar dat was onvermijdelijk, want om nu een complete vleugel aan te slepen. Het was wellicht een extra Noorderzon voorstelling geweest om stagemanager Isabelle die vleugel de heuvel naar het podium op te zien duwen als een hedendaagse Sisiphus. Dat bleef haar bespaard. Wat het publiek niet bespaard bleef waren de erg mooie liedjes van Messelink. ‘Freedom’ was vlotter en niet het sterkste liedje deze avond, maar nummers als het prachtige ‘Drifting Away’ en het erg mooie ‘Done with You’ haalden ook bij de toehoorders van Noorderzon hoge cijfers. Hoogtepunt was wel ‘Me’, een liedje waarin Messelink het vertrouwen in zichzelf uitspreekt. Dat mag ze zeker hebben. Haar pianospel is welhaast klassiek en past prachtig bij haar stem, met ook vaak donkere klanken in haar spel. Ze bewees zich ook als uitstekende songwriter, die nu als tuinier aan het schoffelen moet om de beste liedjes over te houden. Als tegenwicht voor het zware van de liedjes is er die spontane vrolijke jongedame op het podium, die honderduit verteld aan de hand van aantekeningen op haar setlist, maar die gedachtengangen liet ze ook vaak lopen om spontaan over zaken te vertellen. Een sterk contrast wat er voor zorgde dat de luchtigheid ook zijn plek had en dat werd versterkt door ‘Night Out’ het luchtigste liedje op haar setlist. Luchtig was zeker niet ‘Song for So Many’ waarin Messelink het heel herkenbare thema aansnijdt van een vriend in problemen die je zo graag de helpende hand wilt toesteken, maar wat niet altijd kan. Messelink sloot haar optreden af met prima liedjes als ‘Night Call’ en ‘What We Don’t See’. Heeft de vijver van het Noorderplantsoen geen lifeguard nodig, zodat we Messelink terug naar Groningen kunnen lokken en kan er dan geen piano ergens komen te staan? Daphne Messelink maakte indruk met haar optreden.