LEEUWARDEN – In 1974, lang voor de leden van CLITTEBAND werden geboren, speelde Nederland tegen Duitsland de finale om het wereldkampioenschap voetbal. Op het moment dat Duitsland de winnende goal maakte sprak TV commentator Herman Kuiphof de gevleugelde woorden: “Zijn we er tóch ingetuind!” Nu staat voetbal heel erg ver weg van de beleveniswereld van een optreden van deze activistische Nederlandstalige punkformatie uit Hilversum, hoewel er ook de nodige fysieke inspanningen in de vorm van dans werd gevraagd tijdens het optreden in Neushoorn Café tijdens de Popronde Leeuwarden. Een andere spreuk die nog verder terug gaat: “Een tevreden roker is geen onruststoker”. Een reclameslogan van die meest kapitalistische, geniepige, vervuilende en verwoestende industrie die de wereld telt. De tabaksindustrie die mensen bewust verslaaft maakte om de kanker geheel vrijwillig je longen in te lurken en de straten vervuilt met sigarettenpeuken. Er is weinig opstandigs of tegendraads aan roken, het is het pad volgen dat deze industrie voor je uitstippelt onder het mom van cool. Het vernietigen van je omgeving en zelfs de consument voor de diepe zakken van een enkeling is echter verre van dat.
CLITTEBAND is een heerlijke band die is opgebloeid tegen de verdrukking in vanuit Hilversum. Emmi van Dijk, Diesel Jousma, Siem Bockweg en Lucy Kliphuis vonden elkaar in het anders zijn, je moeten staande houden in een maatschappij die je niet wil accepteren. Om hun ervaringen als vrouw, jong, feministisch, queer, lover en hun politieke opvattingen met plezier en protest over te brengen is punk een prachtig medium. Aan een eerste album wordt al gedacht, maar de afgelopen jaren is er hard gewerkt om de Popronde te kunnen bereiken en daar doet de band zich met lekkere feestelijke shows met een boodschap zich eer aan. De boodschappen die band brengt zijn actueel en snijden vaak thema’s aan die een behoorlijk deel van de bevolking liever maar niet hoort, maar een even groot deel zal zich juist gehoord voelen en zijn ook zaken die besproken moeten blijven worden.
Mooi op tijd in een uitstekend gevuld Neushoorn Café in Leeuwarden gaat CLITTEBAND van start met ‘Koningin’. Een pittige binnenkomer, maar met ‘Roze Zonnebril’ wordt het direct feestelijk. Een mooi baslijntje resulteert in een ska geïnspireerd nummer, waarbij vast ooit ergens een Doe Maar plaat in het leven van de bandleden is geweest. Het maakt het een opgewekte deun, die tegelijkertijd toch ook een oproep is om die roze zonnebril af te doen en eens kritisch naar de toestand in de wereld te kijken. In ‘Zwartrijden’ is het drumster Lucy Kliphuis die in rustig beginnende nummer het met haar drumwerk uitbouwt en het intenser maakt. Een aanstekelijk nummer dat ook nu het serieuze met het plezier weet te verbinden. Als activistische formatie blijft de band steeds actuele thema’s naar voren brengen. Zaken als racisme, vluchtelingen, verkrachting passeren de revue. Onderwerpen waarover het gesprek gevoerd moet blijven worden. De liedjes van CLITTEBAND vormen daartoe een prima aanleiding, ook omdat ze met humor en plezier worden gebracht. Voor ‘Feminist’ spurt Kliphuis achter haar drums vandaan, grist de microfoon van Van Dijk mee en levert een messcherpe tekst over de manlijke feminist, over verkrachting en seksualisering voor het podium. Schitterend en impressionant maakt dit indruk en als ze weer achter haar drums zit is het felle en stevige nummer prachtig, met mooie zang. Lekker rauw gaat het verder in ‘Zeg die mannen’. Vaak is het Emmi van Dijk die met lekkere open en uitnodigende of juist boze aankondigingen de nummers introduceert, maar ‘Killversum’ wordt door Diesel Jousma aan geboortestad Hilversum opgedragen. Lekker snel en intens rekent CLITTEBAND af met de stad. Hierna is goed dansen met ‘Wasmachin’ dat een prima intro kent van Jousma en Siem Bockweg. Dat dansen matchte de energie en beweeglijkheid op het podium en het enorme plezier dat het viertal vanaf de bühne de zaal in stuwt. De behoefte om het mooiste meisje te zijn. Emmi van Dijk bekende dat haar ook wel eens overkwam, maar in ‘Ik Wil Het Mooiste Meisje Zijn’ is de conclusie dat het eigenlijk geen competitie moet zijn, maar iedereen is zoals hij of zij is en acceptatie verdiend. De Nederlanders die er okay mee zijn, Johan Derksen, de man die op TV bekende een vrouw met een kaars te hebben verkracht, nu één van de meest vooraanstaande politieke duiders is, mag worden aangeraden om naar ‘Gore Gozers’ te luisteren en dat perspectief nog eens tot zich te nemen en daarover te contempleren of dat het klimaat is dat je wil voor de vrouwen om je heen. Een krachtig statement. Prachtig en catchy was CLITTEBAND met ‘Basisschool’ dat rustig begon, maar een sterke ontwikkeling had met mooie tempowisselingen, sterke zang en mede door het drumwerk lekker aanstekelijk werd. Afgesloten werd met de meezinger ‘Roken op het Schoolterrein’ en om straks nog een peukie te komen doen. Om Herman Kuiphof te parafraseren: “Zijn ze er toch weer ingetuind”. In de directiekamers van tabaksgiganten wrijft men zich in de handen. CLITTEBAND maakt roken weer cool. Een tevreden roker is immers geen onruststoker. Zeer terecht en goed om zaken te agenderen, maar ook goed om naar jezelf te kijken, maar wat een heerlijk feestje en prachtige energieke band.