Loading...
Albums

Ana Kravanja & Samo Kutin – Cumulus Spores

Sloveense muziek en helemaal Sloveense experimentele folk is niet wat je dagelijks op het bureau krijgt in Nederland. Inmiddels is dankzij bijvoorbeeld een Eurosonic en andere acts die nu en dan ook hier opduiken dat in de Balkan en het voormalige Joegoslavië een erg mooie muziekscene gedijt die heel verrassende platen op de markt brengt, maar die hier toch onder de radar blijven. Ana Kravanja & Samo Kutin hebben met ‘Cumulus Spores’ zo’n grotendeels instrumentaal album dat het beluisteren meer dan waard is. Waar er dan een stem klinkt is dat dan ook meer een instrument dan daadwerkelijk zang. Ana Kravanja en Sanmo Kutin zijn hier niet helemaal onbekenden. Als leden van de formatie Širom stonden ze vorig jaar nog op Into The Great Wide Open op Vlieland en zijn ze op veel meer Europese festivals te beluisteren geweest, om te beginnen inderdaad op Eurosonic. Dat is ook een band die zich beweegt in de Sloveense Volksmuziek en zo zijn beide nauw betrokken bij tal van experimentele richtingen in de muziekscene van Ljubjana. Het nieuwe album dat nu als duo wordt uitgebracht is bijzonder intrigerend en brengt traditioneel en modern samen, zoals dat vaker met veel succes wordt gedaan in Midden-Europa. Dat is in de sound het geval, maar ook zeker in het instrumentarium Samo Kutin maakt veel gebruik van de hurdy gurdy en de snaarinstrumenten tampura brač en çifteli die hij plukkende weet te bespelen. Ana Kravanja voegt daarbij haar stem en haar spel op de viool en viola. De betiteling van het album en de songs is in het Sloveens en Engels. ‘Cumulus Spores’ is een vertaling van ‘Trosi Kumulusa’ en zo is het eerste nummer ‘Dawning’ ook ‘Svitanja’ genaamd. Voor nummers zonder tekst is dat geen enkelprobleem. Deze morgenstond begint rustig en wordt allengs wat sprankelender, voor de strijkinstrumenten het aanbreken van de gewone dag begeleiden of is het een geboorte, als gekrijs zijn intrede doet en het nummer een heel andere lading meegeeft. Een nummer met veel facetten dat de gevoelens weet te vertolken. Mooie muzikale vondsten en boeiende geluiden wisselen elkaar af. Vaak zijn het hypnotische dromerige geluiden, zoals in dit openingsnummer, op andere momenten is het speels of juist schrijnend, hoe dan ook het doet altijd een beroep op de verbeelding en het bevat steeds meerdere lagen, die zich bij vaker beluisteren steeds meer laten afpellen, maar nooit al hun geheimen bloot geven. ‘Mimicry’ of ‘Mimikrija’ is vlotter met een herhalend hypnotisch patroon, waarop een verhaal wordt verteld met instrumenten en zachte stem en zang. Op elk moment merk je de invloeden. Een beetje Oosters, veel Balkan, maar ook modern en voor deze tijd met hun prachtige composities in bijvoorbeeld het erg mooie ‘A Handful’ of het met de viool meer beladen ‘Pigment’ dat net wat rustiger en zwaarder is, voor de lichte woordeloze zang van Ana Kravanja er boven danst en het tempo oppikt, maar even later keert de rust weer in een duet tussen hurdy gurdy en de zang, om dan weer in een melancholische Balkan deun verder te gaan. Wederom een heerlijke nummer. ‘Quintessences’ is het kortste nummer van dit album, maar bedraagt nog steeds meer dan vijf minuten. Het begint klein met de hurdy gurdy, voor de zang hier zich voorzichtig en ijl bijvoegt. De sfeer wordt met minimale middelen neergezet. Een plaat die je echt een aantal keren moet beluisteren om je oor te laten wennen aan het prachtige spel van Ana Kravanja & Samo Kutin, maar daar staat dan ook een ruime beloning tegenover.